Dalam surah al-Anbiyak ayat
30 Allah berkata,
"Apakah orang-orang kafir itu
tidak mengetahui langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang
padu kemudian kami pisahkan antara keduanya. Daripada air kami jadikan
segala sesuatu yang hidup".
Ayat
ini menjelaskan mengenai dua perkara penting. Pertama mengenai asal-usul
kejadian langit dan bumi yang pada asalnya bercantum padu, kemudian
dipisahkan antara kedua-duanya. Hal ini adalah selari dengan kejadian
BIg Bang yang berlaku lebih kurang 14 bilion tahun dahulu. Kedua, ayat
ini menjelaskan mengenai hakikat kehidupan air adalah asas bagi segala
kehidupan. Tanpanya hidupan tidak wujud sama sekali.
 |
Molekul Air |
Air
Asas kepada Segala Hidupan?
Air tidak hanya penting dalam proses kejadian
langit dan bumi, ia juga penting bagi hidupan-hidupan di dunia. Hal ini
ditegaskan Allah di beberapa tempat dalam Al-Quran, sebagai contoh,
dalam surah al-Anbiyak ayat 30 Allah berkata, "Dan daripada air kami jadikan segala sesuatu yang
hidup."
Ia juga
terdapat dalam surah an-Nur ayat 45 yang bermaksud, "Allah mencipta kesemua jenis haiwan daripada
air."
Mengikut
BBC News dalam segmen Science and Nature (Space) bertarikh 27 Mei 2006,
pakar-pakar biologi bersepakat air adalah asas kepada kehidupan.
Tanpanya, kehidupan tidak boleh wujud dan sekiranya ia wujud, ia tidak
boleh berterusan tanpa air.
Kenyataan
bahawa hidupan bermula daripada air mendapat kekuatan tambahan dengan
penemuan terbaru yang mendapati hidupan mungkin bermula di bawah lautan.
Mengikut BBC News Online bertarikh 9 September 1998, di segmen Sci/Tech
bawah tajuk Springing To Life Under The Sea, saintis-saintis mengatakan
rahsia mengenai kewujudan hidupan yang awal di dunia mungkin wujud 9
000 kaki di bawah lautan Atlantik. Di situ para saintis menemui semburan
hidrogen dan selepas mereka mengkaji persekitarannya, mereka merasakan
ia sesuai bagi melahirkan kehidupan di peringkat awal.
Setiap
hidupan terbina daripada sel dan kehidupan sel bergantung kepada
protoplasma dan protoplasma memerlukan air untuk hidup kerana 80 peratus
daripadanya adalah air, justeru tidak boleh wujud sebarang hidupan
tanpa air.
Kesemua
penemuan ini menunjukkan kenyataan al-Quran bahawa segala kehidupan
bermula daripada air adalah benar dan dapat disahkan melalui kajian
sains.
Kejadian Bumi melalui beberapa proses tertentu. Ia
bermula lebih kurang 4.5 bilion tahun dahulu sebagai sebahagian daripada
gumpalan gas yang dikenali sebagai solar nebula. Salah satu planet yang
terhasil adalah bumi. Teori kejadian bumi daripada proses accretion ini
pada asalnya diutarakan oleh Otta Achmidt, seorang pakar geofizik dari
Rusia pada tahun 1944 dan teori ini menjadi semakin popular pada hari
ini. Proses pembentukan bumi melalui fasa-fasa tertentu. Berkemungkinan
besar, ayat-ayat Allah mengenai bumi yang terdapat dalamnya
perkataan-perkataan yang berbeza menceritakan berkenaan proses-proses
ini.
Dalam surah az-Zukhruf ayat 10 Allah
menjelaskan, "Dia yang menjadikan bumi sebagai hamparan tempat menetap
dan Dia membuat jalan-jalan di atas bumi supaya kamu mendapat petunjuk."
Dalam ayat ini, Allah menggunakan
perkataan mahda semasa menceritakan mengenai bumi. Mengikut Hans Wehr: A
Dictionary of Modern Written Arabic oleh J. Milton Cowan, perkataan
mahda berasal daripada perkataan mahada dan antara maksudnya to spread
out evenly, to make easy yang bermaksud menghamparkan dan mempermudah.
Ayat ini menggambarkan bumi dijadikan seperti suatu hamparan bagi
mempermudah aktiviti manusia di atasnya. Sekiranya dilihat dengan mata
kasar, bumi ini sememangnya adalah hamparan yang luas nun sejauh mata
memandang. Namun hamparan bumi ini mempunyai logiknya di sudut sains dan
hal ini akan di terangkan kemudian.
 |
Jaman es adalah
periode di dalam sejarah pembentukan bumi saat terjadi pendinginan yang
meluas di atmosfer dan lautan |
Dalam surah Abasa ayat 26, Allah
berkata, "Kemudian kami belah bumi dengan sebaik-baiknya."
Dalam surah ini, perkataan yang
digunakan adalah perkataan syaqaqna yang berasal daripada perkataan
syaqq. Mengikut Hans Wehr: A Dictionary of Modern Written Arabic
bermaksud to split, cleave, part iaitu dipisahkan dan pecahkan sekali
gus menggambarkan bumi sebelum ini adalah bercantum kemudian dipisahkan.
Dalam surah ar-Ra'd ayat 3 pula, Allah
menjelaskan, "Dialah yang melebarkan bumi dan dijadikan di atasnya
gunung-ganang dan sungai-sungai."
Dalam ayat ini Allah menggunakan
perkataan madda , mengikut Hans Wehr: A Dictionary of Modern Written
Arabic, bermaksud to extend, distend, expand, dilate, strech iaitu
mengembangkan dan melebarkan. Ayat ini menunjukkan bumi ini tidak statik
sebaliknya terus-menerus membesar dan melebar hingga ke hari ini.
Masa di mana ilmu metafizik
tidak dapat membezakan di antara sinar dan cahaya, kita menemui konsep
sains al Quran dalam masalah ini salah satunya Al Quran menerangkan
tentang matahari. Al Quran mengilustrasikan matahari sebagai sinar dan
menggambarkan bulan sebagai cahaya,ini adalah satu bentuk ayat
wasfiyah,sebagaimana Firman Allah SWT:
هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ
ضِيَاء وَالْقَمَرَ نُوراً وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ
السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ
يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
Maksudnya: "Dialah yang
menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya..."(Surah Yunus : 5)
Sinar adalah suatu yang terpancar langsung dari benda yang terbakar
serta bercahaya dengan sendirinya manakala sinar ini jatuh pada benda
yang gelap maka sinar tersebut akan memancar.
تَبَارَكَ
الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاء بُرُوجاً وَجَعَلَ فِيهَا سِرَاجاً وَقَمَراً
مُّنِيراً
Maksudnya: "Maha suci Allah yang menjadikan di
langit gugusan bintang (buruj) dan menjadikan padanya siraaj
dan bulan yang munir." (surah al-Furqan ayat 61)
Hal yang sama
ditekankan dalam surah al-Nabak ayat 13 yang bermaksud, "Dan Kami yang
jadikan siraajan wahhaaja (iaitu matahari)."
Dalam surah
an-Nuh ayat 15 hingga 16 pula Allah berkata, "Tidakkah Kamu perhatikan
bagaimana Allah menciptakan tujuh langit bertingkat-tingkat dan Allah
menciptakan pada langit-langit itu bulan sebagai nuur dan
matahari sebagai siraaj."
Di dalam Hans
Wehr: A Dictionary Of Modern Written Arabic, siraj diertikan
sebagai 'lamp', 'light' yang bermaksud 'pelita', 'lampu,. Makna wahaaja
pula adalah burn, blaze, flame yang bermaksud membakar, menyala,
berapi. Justeru matahari sebagai siraaj dan siraajan
wahaaja mengeluarkan cahaya sendiri melalui proses tertentu yang
berlaku di dalamnya.
Nuur
diertikan sebagai brightness, gleam, glow yang bermaksud bercahaya,
menyilau. Muniir pula diertikan sebagai luminous, radiant,
shining yang bermaksud bercahaya, bersinar. Justeru bulan sebagai nuur
dan muniir tidak mengeluarkan cahaya sendiri sebaliknya ia
mamantulkan cahaya matahari yang menimpanya.
Ayat-ayat ini
menjelaskan mengenai perbezaan antara matahari dan bulan dalam konteks cahaya yang dikeluarkan
kedua-duanya. Mengikut al-Quran, matahari membakar dan dengan itu
mengeluarkan cahaya sedangkan bulan hanya bersinar iaitu menerima dan
memantulkan cahaya. Kiasannya adalah seperti lampu dan cermin, lampu
mengeluarkan cahaya, sedangkan cermin hanya memantulkan cahaya.
Kenyataan ini adalah selari dengan penemuan sains
semasa kerana matahari adalah sebuah bintang sedangkan bulan adalah
satelit. Seperti bintang-bintang yang lain, kestabilan matahari dan
sinaran cahaya yang keluar daripadanya bergantung kepada tenaga yang
mampu dihasilkannya.
Perbezaan jelas antara sinar dan cahaya sudah
diterangkan oleh Allah SWT 1400 tahun silam yang menjadi penegas bagi
mukjizat sains Al Quran Al Karim.
Sebenarnya ilmu
metafizik yang ada dalam kehidupan kita waktu ini merupakan akumulasi
ilmu pengetahuan di kurun ke 21 tetapi baru beberapa tahun terakhir
sahaja ilmu metafizik dapat membezakan di antara sinar dan cahaya.
Seorang pakar astronomi daripada Poland, Nicolaus Copernicus
mengutarakan teori yang dikenali sebagai teori helio sentrik. Melalui
buku beliau yang diterbitkan pada tahun 1543 Masihi bertajuk De
revolutionibus orbium coelestium (On the revilutions of the Heavenly
Spheres), beliau mengatakan matahari berada dalam keadaan pegun di
tengah-tengah angkasa manakala objek-objek lain di kosmos berpusing
mengelilinginya. Hal ini dilaporkan dalam Stanford Encyclopedia of
Philosophy di http://plato.stanford.edu/entries/copernicus.
Sebaliknya Quran menyatakan bumi dan matahari
berputar dan tidak pegun. Sebagai contoh, dalam surah Al-Anbiyak ayat 33
Allah berkata,
وَهُوَ الَّذِي
خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ
يَسْبَحُونَ
Maksudnya: "Dan Dialah yang menciptakan malam
dan siang,matahari dan bulan. Kesemuanya beredar (yasbahuun)
dalam falaknya."
Perkataan yasbahuun bermaksud berenang.
perkataan berenang pada asalnya berkaitan dengan perbuatan seseorang
yang bergerak dalam air melalui pergerakan anggota badannya. Begitulah
kiasannya dengan matahari dan bulan. kedua-duanya bergerak sendiri di
angkasa. Pendek kata, matahari dan bulan tidak pegun. Tambahan daripada
itu oleh sebab perkataan falak digunakan, dan falak
bermaksud bulat seperti sfera, ayat ini menunjukkan matahari dan bulan
bergerak dalam bulatan.
Justeru di dalam Tafsir al-Quran al-Azim,Imam
Ibn Kathir menukilkan pandangan sahabat Abdullah bin Abbas yang
mengatakan 'malam dan siang' matahari dan bulan beredar dalam bulatan
sebagaimana beredarnya rahat ketika menggulung benang'. Mengikut
kamus Dewan, rahat ialah alat bulat seumpama roda yang digunakan
bagi menggulung benang. Pentafsiran ini menunjukkan para sahabat di
zaman nabi sudah berpegang dengan pendapat matahari dan bulan berputar
dalam bulatan di atas paksinya sendiri.
Seperkara
yang menarik dalam ayat ini adalah Allah mengatakan,malam dan siang,
seperti matahari dan bulan juga berputar dalam falaknya. Semasa
menjelaskan 'malam dan siang, matahari dan bulan beredar dalam
falaknya', Allah menggunakan perkataan
yasbahuun yang
melambangkan banyak (lebih dari dua,dalam tatabahasa bahasa arab).
Said hawa di dalam al-Asas fi al-tafsir menjelaskan perkataan
yasbahuun
adalah perkataan perbuatan (
verb) yang digunakan bagi objek yang
berjumlah lebih daripada dua. Dalam ayat ini, jumlah objek yang Allah
nyatakan hanya dua, iaitu matahari dan bulan. Di manakah objek yang
ketiga? malam dan siang bukannya objek sebaliknya adalah fenomena yang
berlaku di atas bumi. Oleh sebab putaran malam dan siang berlaku di atas
bumi, maka objek yang ketiga yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah
bumi. Tambahan daripada itu, disebabkan Allah mengatakan malam dan siang
berputar (
yasbahuun), menunjukkan bumi berputar dan hasil
daripada putaran bumi di atas paksinya, maka lahirlah fenomena siang dan
malam.
Kesemua ini menampakkan Quran adalah sebuah kitab yang begitu saintifik
kerana kenyataan-kenyataan ini adalah selari dengan penemuan semasa.
Secara umumnya, apabila kita berbicara mengenai orbit
(putaran) bumi dan objek-objek di langit, ayat-ayat Quran nampak
seolah-olahnya memfokuskan mengenai satu aspek saja, iaitu mengenai
putaran objek-objek ini di atas paksinya (seperti yang dibicarakan
sebelum dalam tajuk 'Orbit-orbit bumi dan objek di langit, sebelum ini).
Adakah ini menunjukkan tidak wujud putaran dalam bentuk lain bagi
objek-objek ini?
Rupa-rupanya di dalam al-Quran
terdapat ayat yang mengisyaratkan mengenai putaran yang berbeza. Ini
telah tertulis di dalam surah Yasin ayat 38,Allah menyatakan,
وَالشَّمْسُ
تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ
Maksudnya:
"Dan matahari beredar (tajri) ke tempat tujuannya (mustaqar).
Demikianlah yang ditentukan oleh yang maha perkasa lagi maha
mengetahui."
Perkataan yang penting dalam ayat ini
ialah tajri dan mustaqar. Tajri bermaksud berlari dan mustaqar
bermaksud tempat tujuan, perhentian atau tempat menetap. Di dalam
al-Asas fi al-Tafsir, as-Syeikh Said Hawa mentafsirkan ayat ini dengan
berkata, "(Antara tanda kekuasaan Allah adalah) matahari bergerak menuju
ke tempat menetap baginya." Sekiranya ayat sebelum ini menyatakan
matahari 'berenang atau bergerak dalam bulatannya', ayat ini pula
menyatakan matahari 'berlari menuju ke tempat perhentiannya'. Justeru
ayat pertama membicarakan mengenai putaran di atas paksi manakala ayat
kedua membicarakan mengenai putaran (orbit) yang berbeza.
Penemuan semasa mengesahkan matahari,
di samping bergerak di atas paksinya yang mengambil masa 25 hari bagi
melengkapkan satu putaran, ia juga bergerak mengelilingi galaksinya yang
bernama Bimasakti (Milky Way). Para saintis mengesahkan matahari
bergerak mengelilingi bahagian tengah (nukleus) galaksi ini dengan
kelajuan 220 km/saat (140 mi/s). Ini bermakna ia mengambil masa lebih
kurang 225 juta bagi melengkapkan satu pusingan mengelilingi bahagian
nukleus galaksi ini.
Justeru,
dalam surah yasin,ayat 38 ini mensyariatkan objek-objek di langit
(termasuk bumi) di samping berputar di atas paksinya, juga beredar
mengelilingi pusat (nukleus) galaksinya mengikut ketetapan Allah seperti
yang berlaku kepada matahri. Ini sudah memadai bagi merangsang umat
Islam supaya terus mengkaji rahsia kejadian alam termasuk yang berkaitan
dengan putaran dan peredaran objek-objek di langit.
Matahari
adalah sebuah bintang. Kejadiannya bermula lebih kurang 8-10bilion tahun
selepas berlaku Big Bang, iaitu lebih kurang 5 bilion tahun dahulu.
Proses nuklear yang berlaku dalam matahari melahirkan cahaya matahari
(sunlight). Cahaya ini diibaratkan seperti nadi kehidupan bagi bumi
kerana hampir semua jenis kehidupan di bumi ini memerlukannya dan
memanfaatkannya melalui proses fotosintesis.
Walaubagaimanapun
matahari mempunyai jangka hayatnya. Seorang
fisikawan Jerman, Hermann von Helmholtz, pada tahun 1825 mengamati
perkembangan matahari yang ternyata diameter matahari setiap tahunnya
menyusut 85 m. Kalau pengamatan Helmholtz benar, maka berdasarkan
perhitungan penyusutan diameter matahari, umur matahari hanya akan
bertahan untuk waktu 20.000.000 sampai dengan 25.000.000 tahun sejak
matahari mengalami penyusutan.
Untuk kurun waktu itu, teori Helmholtz ini cukup memuaskan para ilmuwan,
sebelum akhirnya digugurkan oleh teori reaksi thermonuklir yang masih
bertahan sampai saat ini.Sesetengah saintis meletakkan hayat
matahari sebagai 10 bilion tahun. Selepas itu ia akan terkubur. Allah
menjelaskan dalam surah at-Taqwir ayat 1,
إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ
Maksudnya: "Dan
matahari semasa ia digulungkan."
Perkataan
penting di sini ialah perkataan 'kuwwirat'. Sahabat Abdulullah bin
Abbas mentafsirkannya sebagai 'zahabat' yang bermaksud 'pergi ' atau
'menghilang' manakala Imam Nasafi mentafsirkannya sebagai 'hilang
cahayanya'. Ia menjelaskan apabila berlaku hari kiamat alam ini
seolah-olah digulung. Ia juga menjelaskan matahari semasa berada di
penghujung hayatnya akan kehilanagn cahayanya.
 |
Badai Matahari |
Sebenarnya kesatabilan matahari, seperti
bintang-bintang yang lain, bergantung kepada tenaga yang mampu
dihasilkan olehnya. Tenaga ini terhasil melalui proses nuklear yang
melibatkan hidrogen bertukar menjadi helium di bahagian dalam matahari
(core). Selepas berbilion tahun berlalu, proses ini akhirnya terhenti
disebabkan matahari kehabisan hidrogen dan dengan itu ia menjadi tidak
stabil. Keadaan ini menyebabkan bahagian (core) menguncup ( contracts)
dengan menghasilkan suhu yang tinggi. Selepas masa berlalu, suhu di
bahagian luar matahari menurun dan dengan itu pudarlah cahayanya.
Keadaan ini selari dengan tafsiran Imam Nasafi berhubung perkataan
kuwwirat dalam ayat Quran yang disebutkan. Akhirnya bahagian luar
matahari ini bertukar menjadi gumpalan gas yang berbentuk asap dan terus
terpisah daripada bahagian dalamnya. Maka lahirlah planetary nebula.
Dengan itu, tamatlah riwayat hidup matahari.
Lihat gambaran Al Quran mengenai
bintang-bintang yang berjatuhan dan penghapusan bintang-bintang tersebut
seperti-
Firman Allah SWT:
وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ
Maksudnya: "Dan apabila
bintang-bintang berjatuhan." (Takwir :2)
Dan dalam surah lain Allah berfirman :
فَإِذَا
النُّجُومُ طُمِسَتْ
"Dan apabila
bintang-bintang itu dihapuskan." (Mursalat : 8)
Ilmu metafizik diketahui oleh manusia pada akhir kurun ke 20 untuk
menegaskan bahawasanya fasa perjalanan bintang-bintang melewati fasa di
mana bintang tersebut berjatuhan dan juga fasa di mana bintang tersebut
mengalami fasa penghapusan.
Bintang merupakan benda-benda angkasa yang berpijar (menyala-nyala),
bersinar,dan bercahaya denagn sendirinya dan salah satu penyebab yang
membuatkan bintang tersebut bersinar ialah proses pemantikan reaksi
penggabungan nuclear kerana panasnya inti bintang yang ada di dalam
bintang tersebut.
Apabila inti bintang berubah dengan sempurna menjadi besi, bintang
melewati dua gumpalan proses awal sebagaimana partikel pertama, yakni
adakalanya ia akan meledak dan memancarkan cahaya. Bintang seperti ini
dalam bahasa astronomi di sebut sebagai Supernova dan ada pula bintang
yang berakumulasi dengan dirinya sendiri.
Apabila bintang tersebut berakumulasi terhadap dirinya maka bintang
tersebut akan membentuk sebuah gumpalan yang keras dan padat sehingga
menyebabkan cahaya yang terpancar tidak dapat lepas dari
kungkungannya,akan tetapi sebelumnya bintang-bintang itu berjatuhan
sehingga cahaya-cahaya bintang terpadam dan kemudian bintang itu
menghilang dengan sempurna.
Firman Allah SWT: "Sungguh Aku bersumpah
dengan bintang-bintang yang beredar dan tenggelam" (Takwir: 15-16)
Ayat ini membahas permasalahan yang sama seperti di atas.Maha suci Allah !
Apa yang menakjubkan di sini adalah proses kehancuran bintang
sehingga bertukar menjadi bentuk bunga ros ini dinyatakan oleh Quran.
Dalam surah ar-Rahman ayat 37,
فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ
وَرْدَةً كَالدِّهَان
Maksudnya:"Maka
apabila langit terbelah dan menjadi merah mawar seperti kilapan minyak,
maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu ingin dustakan?"
Ayat
ini menceritakan mengenai langit yang sedang melalui proses kehancuran
dan pada masa itu berubah menjadi merah seumpama bunga ros yang
menyinar.
Salah satu contohnya adalah apa yang dikirimkan oleh
teleskop ruang angkasa-Habel kepada kita berupa gambar-gambar sejumlah
bintang ketika sedang terpecah pada tanggal 31 Oktober 1999 M.Biro
Penerbangan dan Ruang Angkasa Nasional Amerika (NASA) menyiarkan
sejumlah gambar yang ditayangkan oleh teleskop ruang angkasa tentang
bintang yang mengalami fasa pemecahan.
Sekelompok bintang yang membentuk seperti kabut
bercahaya yang sering disebut dengan nama mawar kemerahan yang
mengkagumkan, inilah ibarat Al Quran yang sangat terperinci dan
mengkagumkan.
Kejadian bintang di angkasa raya sememangnya menakjubkan. Salah
satu jenis bintang yang wujud adalah 'bintang yang cahayanya menembus'.
Dalam surah at-Thaariq ayat 1 -3 menyatakan:
وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ
Maksud: Demi
langit dan "At-Taariq"
وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ
Maksud: Dan apa jalannya engkau dapat
mengetahui apa dia "At-Taariq" itu?
النَّجْمُ الثَّاقِبُ
Maksud: (At-Taariq) ialah bintang yang menembusi (sinaran
cahayanya).
Dalam ayat ini, an-najmu bermaksud bintang dan at-thaaqif
bermaksud menembusi. Imam Nasafi mentafsirkan perkataan thaaqif sebagai
'yang bercahaya'. Justeru, an-najmu at-thaaqif juga dapat diertikan
sebagai bintang bercahaya yang menembusi langit.
Said Hawa pula
mengatakan an-najmu at-thaaqif dikaitkan dengan komet yang melintasi
ruang udara bumi. Seperti yang dimaklumi, komet adalah objek yang wujud
dalam sistem solar yang mengelilingi matahari. Ia berasal daripada asap
nebula yang dikenali sebagai Oort cloud dan mempunyai tiga bahagia iaitu
nukleus, koma dan ekor.
 |
Komet Hyakutake yang muncul pada tahun 1996 |
Pada hari ini pakar-pakar
sains menemui satu lagi objek bercahaya seperti bintang yang bergerak
menembusi angkasa raya. Kelajuannya menghampiri kelajuan cahaya dan ia
bergerak menembusi ruang angkasa dan kadangkala menghala tepat ke dunia.
Para saintis menamakannya sebagai blazar.
 |
Blazar |
Sciences
News di bawah tajuk Powerhouse Astronomy: Blazing Black Hole From the
Early Universe melaporkan satu penemuan mengenai blazar pada tanggal 3
Julai 2004. Al-Quran
telah membuktikan terlebih dahulu kejadian-kejadian ini, maka ayatNya
yang manakah yang ingin kamu dustakan lagi?
Dalam surah Al-Waqi'ah ayat 75-76
Allah berkata,
فَلَا أُقْسِمُ
بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ
Maksudnya: "Maka Aku bersumpah
dengan tempat beredarnya bintang-bintang (orbit)."
وَإِنَّهُ
لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ
Maksudnya:"Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang
besar, kalau kamu mengetahuinya."
Mawaaqi'un Nujuum
mengandungi dua perkataan iaitu mawaaqi' dan nujuum. Mawaaqi' berasal
daripada perkataan waqa'a yang bermaksud fall down, drop, to tumble ,
dalam bahasa Melayunya bermaksud jatuh, tersungkur atau merundum. Nujuum
pula bermaksud bintang-bintang. Justeru Mawaaqi'n nujuum diertikan
sebagai tempat jatuh merundumnya bintang-bintang. Adakah ayat ini
berkaitan dengan black holes atau lubang hitam?

Black holes terhasil apabila bintang-bintang yang
besar meledak dan meletup di angkasa raya. Memandangkan sesetengah
bintang adalah 10 hingga 15 kali ganda lebih esar daripada matahari,
maka letupan ini sememangnya dahsyat. Ia adalah tarikh mati bagi
bintang-bintang ini. Ledakan yang dahsyat ini dikenali sebagai
supernova. Saki-baki peninggalan (remnants) daripada bintang yang
meledak ini akan jatuh ke satu garis pusat sehingga melahirkan satu
kawasan yang mempunyai tarikan graviti yang tinggi. Apa sahaja yang
memasuki kawasan ini termasuk cahaya tidak dapat keluar daripadanya.
Saintis menamakannya sebagai black holes. Bintang-bintang jatuh merundum
dan hancur di dalamnya. Hal ini dilaporkan oleh NASA di
imagine.gsfc.nasa.gov.
إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ
فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ
النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ
مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ
رَبُّ الْعَالَمِينَ
"Sesungguhnya Tuhan
kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam
masa,lalu Dia bersemayam di atas arsy, Dia menutupkan malam pada siang
yang mengikutinya dengan cepat..."(Al-a'raf: 54)
Ini ialah ayat
yang mengisahkan tentang proses penutupan malam pada siang dan siang
pada malam merupakan sebuah simbolik yang indah. Hal tersebut
mengandungi kisah proses putaran bumi pada paksinya dihadapan matahari.
Ini adalah kerana apabila bumi tidak berputar pada paksinya dihadapan
matahari, maka tidak akan ada proses penggantian siang dan malam
sebagaimana yang terjadi dalam kehidupan kita sampai waktu ini.
Dalam surah Al-Waqi'ah ayat 75-76 Allah
berkata,
فَلَا أُقْسِمُ
بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ
Maksudnya: "Maka Aku bersumpah
dengan tempat beredarnya bintang-bintang (orbit)."
وَإِنَّهُ
لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ
Maksudnya:"Dan
sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalau kamu
mengetahuinya."
Bintang-bintang merupakan salah satu ciptaan Allah
yg maha indah dalam alam semesta ini. Keindahannya tergambarkan laksana
gumpalan gas yg terbakar, bersinar dan menyala dgn zatnya sendiri.
Bintang selalu menyalakan sinarnya selama berjuta juta tahun tanpa mati
sekalipun di sebabkan oleh proses reaksi oleh nuklear yg terkenal dgn
sebutan proses sublimasi nuklear.

Kenapa
Allah bersumpah dgn tempat-tempat beredarnya bintang (orbit) tetapi
bukan bersumpah dgn bintang itu sendiri? sebab orang-orang arab
jahiliah pada zaman Nabi Muhammad mengenal sumpah dgn tempat beredarnya
bintang-bintang ,mereka mengatakan tempat beredarnya bintang-bintang
itu adalah suatu yg maha agung, maka layak baginya untuk bersumpah
dgnnya, kerana jauhnya tempat beredarnya bintang tersebut dari kita.
Sekarang kita menemui kedalaman yg lebih dari maksud sumpah tersebut.
Sesungguhnya memang benar tempat beredarnya bintang-bintang iaitu orbit
adalah suatu ciptaan Tuhan yg sangat mengkagumkan bagi manusia, jarak
yg terbentang antara manusia dgn matahari sekitar 150 juta km.
Di dalam Al-Quran telah menceritakan tentang orbit,
di mana tempat bintang-bintang beredar. Maka, AyatNya yang mana satu
yang ingin kamu dustakan?
Seperti yang disebutkan dalam surah Fussilat ayat 11 yang
bermaksud, "Kemudian Dia menuju ke langit dan langit pada masa itu
berbentuk asap lalu dia berkata kepadanya dan bumi, 'Datanglah kamu
berdua dengan tunduk atau terpaksa'.Kedua-duanya menjawab, 'Kami datang
dengan tunduk'. "
Sains membuktikan gumpalan asap ini
mengandungi gas-gas hidrogen dan helium. Selepas berlalu masa jutaan
tahun (selepas Big Bang), gas-gas ini menajdi semakin padat sehingga
akhirnya melahirkan bintang-bintang dan galaksi. Hal ini disebutkan di
dalam The Vindication of the Big Bang: Breakthroughs and Bariers
(Parker Barry R.,Plennum Press, New York,1993).
Bintang-bintang adalah objek besar di kosmos
dan jumlahnya begitu besar sekali. Di galaksi Bimaksakti sahaja
jumlahnya adalah antara 200 - 400 bilion.CNN.com bertarikh Julai 2003
melaporkan jumlahbintang di langit melebihi 70 sextilion (7 diikuti
dengan 22 kosong). Jumlah ini bermaksud, sekiranya dihitung pasir-pasir
di semua pantai dan gurun di dunia, jumlah bintang di langit adalah 10
kali ganda daripada jumlah itu.
Di dalam al-Quran terdapat lebih kurang 13 tempat yang
menceritakan mengenai bintang-bintang. Perkataan yang digunakan oleh
Quran adalah najmu (satu bintang) dan nujuum (banyak bintang). Sebagai
contoh dalam surah al-A'raaf ayat 54, Allah menyatakan, "Dan (Allah
mencipta) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk
kepada perintahNya." Antara faedah yang manusia peroleh daripada
bintang-bintang adalah ia menjadi petunjuk jalan (sama ada arah Utara
Selatan Timur dan Barat) terutamanya bagi para pengembara.
وَعَلامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُون
Maksudnya: "Dan Ia ciptakan
tanda-tanda (penunjuk jalan). Dan dengan bintang-bintang itulah mereka
mendapat petunjuk (arah yang hendak dituju)." (Surah an-Nahl ayat 16)
Sejak alam ini wujud melalui ledakan Big Bang, ia terus
mengembang hinggalah ke hari ini. Berhubung dengan fenomena ini, dalam
surah Az-zariyat ayat 47 Allah menjelaskan :
وَالسَّمَاء
بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ
Maksudnya:"Dan langit kami bangun dengan
kekuasaan kami dan sesungguhnya kami benar-benar meluaskannya."
Dalam ayat ini menggunakan ayat muusi'uun.
Dalam bahasa arab perkataan muusi'uun berasal daripada perkataan
wasa-'a. Hans Wehr A Dictionary of Modern Written Arabic oleh J Milton
Cowan menterjemahkan perkataan wasa-'a sebagai to be wide, roomy,
spacious, extensive yang bermaksud 'menjadi besar' atau luas.
Justeru Imam Ibn Kathir dalam Tafsir al-Quran al-azim menyatakan ayat
ini bermaksud, "Kami (Allah) meluaskan segenap penjuru langit dan kami
meninggikannya tanpa tiang."
Pendapat ini diperkukuhkan lagi oleh As-Seikh
Said Hawa di dalam Al-Asas fi al-Tafsir. beliau berkata, "Maksud ayat
ini adalah langit ini Allah akan jadikan dalam keadaan mengembang secara
berterusan ataupun Allah jadikan ia luas. Ayat ini adalah ayat mukjizat
berhubung kejadian alam. Ia menunjukkan ilmu al-Quran jauh ke hadapan,
melampaui tempat dan zaman. Justeru, sekiranya ada sesiapa yang masih
enggan beramal denagn Quran kerana sombong denagn sains yang
dimilikinya, baik sekiranya dia menilai semula dirinya sebelum
terlambat."
 |
WMAP has
produced a new, more detailed picture of the infant universe. Colors
indicate "warmer" (red) and "cooler" (blue) spots. The white bars show
the "polarization" direction of the oldest light. This new information
helps to pinpoint when the first stars formed and provides new clues
about events that transpired in the first trillionth of a second of the
universe.
CREDIT: NASA/WMAP |
Pada hari ini dengan bantuan alat yang
canggih, penemuan-penemuan semasa semakin memantapkan lagi teori
pengembangan alam ini. Pada tanggal 16 Mac 2006, di bawah tajuk,
Astronomers Detect First Split-Second of the Universe,Space.com
melaporkan pakar-pakar astronomi NASA menemui bukti-bukti baru yang
mengukuhkan lagi teori Big Bang. Mereka mendapati pada peringkat awal,
kejadian kosmos alam ini adalah lebih kecil daripada atom. Kemudian pada
masa satu per setrilion saat ia mengembang sehingga menjadi kosmos yang
luas. PEnemuan ini melaporkan berdasarkandata yang disalurkan oleh
satelit NASA yang dilancarkan pada tahun 2001. Satelit ini dikenali
sebagai Wilkinson Microwave Anisotropy Probe atau WMAP. Ini mengukuhkan
teori alam mengembang sekali gus menampakkan kebenaran al-Quran.
Alam semesta tidak terus
wujud dalam bentuk yang kita lihat pada hari ini. Sebaliknya ia melalui
beberapa proses tertentu. Antara proses itu adalah kelahiran gas-gas
hidrogen dan helium yang kemudiannya bercantum sehingga menjadi gumpalan
asap raksaksa. Dalam surah Fussilat ayat 11 Allah menyatakan :
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ
دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً
قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
Maksudnya:
"Kemudian Dia menuju ke langit dan langit pada masa itu berbentuk asap
lalu Dia berkata kepadanya dan bumi, 'Datanglah kamu berdua dengan
tunduk atau terpaksa'. Keduanya menjawab, 'Kami datang dengan tunduk'."
Di sini Allah menyatakan langit dan bumi
diperingkat awal dahulu kosong daripada sebarang objek di langit. Yang
wujud hanyalah asap. Daripada asap ini lahirlah bintang-bintang serta
galaksi disusuli dengan kelahiran sistem suria dan bumi. Perkataan
Dukahn yang di maksudkan di sini ialah asap,dalam bahasa inggerisnya
ialah smoke. Penggunaan kalimat asap atau smoke ini selari dengan
penemuan semasa kerana asap lahir dari satu suasana yang panas dan
suasana di peringkata wal kejadian alam sememangnya panas.
 |
Astronomers
Report Hubble Find, Report Reveals Light from Oldest Galaxy
|
Semasa menceritakan
mengenai asap ini, para saintis mengaitkannya dengan gas-gas
(terutamanya hidrogen dan helium) yang wujud seperti awan tebal di
peringkat awal dahulu. Para saintis menyifatkan asap daripada gas ini
sebagai dark clouds, cloud of gas, fog of neutral hydrogen and
helium, hot mass of gas dan yang seumpamanya. Ia bermaksud, gas-gas
di peringkat awal kejadian langit dan bumi wujud seperti bentuk
awan-awan hitam, awan-awan daripada gas, awan-awan gas daripada hidrogen
dan helium, gas bersuhu tinggi dan yang seumpamanya.
Kejadian langit dan bumi daripada asap
menyentuh berkenaan kejadian objek-objek daripada asap. Oleh sebab bumi
adalah satu objek, maka langit yang di nyatakan Allah juga merupakan
objek-objek seperti bintang, galaksi dan seumpamanya. kesemua objek ini
lahir daripada asap.
Antara saintis yang kagum dengan kenyataan
Quran ini adalah profesor Yoshihide Kozai daripada Universiti Tokyo,
Jepun. Beliau adalah pengarah National Astronomical Observatory di
Mikata, Tokyo, Jepun. Beliau ditunjukkan ayat-ayat Quran yang
menceritakan berkenaan kejadian langit dan bumi. Selepas mengkaji
ayat-ayat itu, beliau merasakan seolah-olah ayat itu diceritakan oleh
seorang yang melihat kejadian alam ini di peringkat tertinggi. Kuasa
yang menceritakan kejadian ini mampu melihat kesemua apa yang berlaku.
Berhubung dengan kejadian langit dan bumi daripada asap, beliau
berpendapat penemuan-penemuan semasa menunjukkan fenomena-fenomena ini
benar-benar berlaku. Alam sebelum ini memang wujud dalam bentuk gumpalan
asap. Daropada asap itulah lahirnya bintang-bintang dan kelahiran itu
menjadi batu asas kepada kelahiran alam ini.
Akhirnya beliau berkata,
"Saya kagum dengan fakta-fakta astronomi yang terdapat di dalam Quran.
Dengan membaca Quran dan menjawab persoalan-persoalan yang timbul, saya
rasa saya akan menemui cara untuk mengkaji alam semesta pada masa akan
datang." Hal ini dilaporkan di dalam A Brief Understanding Islam,
Darus Salam Publications,edisi kedua, Mei 1990.
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا
أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا
وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ
Maksudnya: "Dan apakah orang-orang yang kafir tidak
mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu
yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami
jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga
beriman?" (QS Al-Anbiya' : 30)
Ayat ini menjelaskan mengenai
dua perkara penting. Pertama, mengenai asal-usul kejadian langit dan
bumi yang pada asalnya bercantum padu sebelum dipisahkan antara
kedua-duanya. Kedua, dijelaskan mengenai hakikat kehidupan air adalah
asas bagi segala kehidupan.
Terdapat dua perkataan dala ayat ini, Ratqa dan
Fataq. Ratqa berasal dari perkataan arab rataqa yang bermaksud sew up,
ditampal dan dijahit. Ia melambangkan sesuatu yang terhimpun, melekat
dan menguncup. Fataq pula berasal daripada bahasa arab fataqa yang
bermaksud unsew, tear apart iaitu dibuka atau dibelah. Ini melambangkan
sesuatu yang terbuka dan terungkai.
Berhubung dengan ayat ini, Imam Said bin Jubair
berkata, "Langit dan bumi sebelum ini melekat antara satu sama lain.
Apabila langit ditinggikan dan dengan itu zahirlah bumi maka berlakulah
pemisahan dan itulah yang dijelaskan oleh Allah dalm ayat ini."
Kebenaran ayat Allah ini dibuktikan melalui Teori
Big Bang, teori yang menjadi pegangan umum oleh para saintis mengenai
permulaan alam semesta pada hari ini. Berdasarkan laporan yang terdapat
dalam laman web NASA, dalam segmen Big Bang Cosmology, kejadian alam
bermula 12 hingga 14 bilion tahun dahulu. Alam pada masa itu hanya
berukuran beberapa meter sahaja. Sejak dari tarikh itu, ia sudah
mengembang sehingga menjadi seperti yang dilihat pada hari ini.
Mengikut teori Big Bang, alam ini pada asalnya
bercantum padu kemudian berlaku suatu letupan yang kuat,sekitar 12
hingga 14 bilion tahun dahulu. Kemudian berlaku pengembangan dan
penyejukan, akhirnya lahir bintang-bintang, palnet-planet, galaksi dan
yang seumpamanya.
Pada tahun 1929, seorang tokoh astronomi dari
Amerika, Edwin Hubble, menemui bukti-bukti kukuh yang menyokong teori
Big Bang. Dengan menggunakan peralatan canggih, beliau mendapati alam
ini sedang mengembang. Penemuan ini mengukuhkan lagi pendapat yang
menyatakan alam ini bercantum pada asalnya diikuti dengan letupan
besar, ekoran dari letupan itulah yang menyebabkan pengembangan ini.
Justeru, kenyataan Al-Quran berhubung teori
permulaan alam sememangnya saintifik. Antara pakar yang kagum dengan
ayat ini adalah Dr. Alfred Kroner.seorang proffesor dalam bidang sains
geologi. Berhubung dengan ayat ini, beliau berkata:" Melihat asal-usul
Muhammad, saya rasa hampir mustahil untuk beliau mengetahui langit dan
bumi mempunyai asal-usul yang sama. Hal ini kerana ilmu mengenainya
baru diketahui beberapa tahun baru-baru ini, itupun dengan menggunakan
alat-alat yang canggih. Seseorang yang tidak mengetahui ilmu fizik
nuklear 1400 tahun dahulu saya rasa,tidak akan mampun mengetahui
tentang hal ini."
Akhirnya beliau berkata, "Apabila kita menghimpunkan
kesemua kenyataan Quran berkaitan dengan bumi dna kejadiannya, dan
bila kita kaitkannya dengan sains, maka kita akan menyatakan kenyataan
(Al-Quran) secara dasarnya adalah benar. Hal ini dapat dibuktikan
dengan kaedah pendekatan saintifik."
Sumber: Quran Saintifik,
Meneroka kecemerlangan Quran Daripada Teropong Sains, Dr. Danial Zainal
Abidin